poniedziałek, 17 września 2012

Ciasto jogurtowe ze śliwkami i jabłkami oraz kruszonką z migdałami i orzechami laskowymi



Od dłuższego czasu chodziło za mną ciasto ze śliwkami i wreszcie znalazłam chwilkę, żeby je upiec. Przepis  poleciła mi siostra, która wypatrzyła je na Kwestia Smaku. Oryginał był z morelami, a kruszonka z samymi migdałami. Przeliczyłam na małą blaszkę (nie  była to mądra decyzja!), dosypałam orzechów do kruszonki, a do samego ciasta dodałam mniej cukru. No i owoce jesieni - śliwki i jabłka. Poniżej podaję jednak przepis na dużą blachę, bo naprawdę nie warto piec tego ciacha w małej ;)

Przygotowuje się je łatwo i dosyć szybko, nie ma możliwości, żeby nie wyszło. Najwięcej czasu zajęło mi posiekanie migdałów i orzechów, bo robiłam to ręcznie:)

Składniki (duża blaszka):

Ciasto:

- mały kubeczek jogurtu naturalnego - 150g (kubeczkiem po jogurcie odmierzamy kolejne składniki) 
- 3 kubeczki mąki 
- 3/4 kubeczka cukru
- 1/2 kubeczka oleju
- 4 jajka 
- 3 łyżeczki proszku do pieczenia 
- 4 nieduże jabłka 
- ok. 1/2 kg śliwek 

Kruszonka:

- 125g masła 
- 1 niepełna szklanka mąki 
- 1/2 szklanki pokrojonych migdałów 
- 1/4 szklanki pokrojonych orzechów laskowych 
- 1/2 szklanki cukru

Dodatkowo:
- cukier puder do posypania ciasta

Przygotowanie:

1. Najpierw przygotowujemy kruszonkę. Masło trzeba roztopić w rondelku, a kiedy wystygnie wymieszać z pozostałymi składnikami na jednolitą masę. Odstawiamy do lodówki na czas przygotowania ciasta. 

2. Piekarnik rozgrzewamy do 180 stopni. Przygotowujemy owoce - jabłka obieramy i kroimy w "ósemki", śliwki kroimy na pół. 

3. Oddzielamy białka od żółtek. Do białek dodajemy szczyptę soli i ubijamy je na sztywną pianę. 

4. Teraz odstawiamy mikser i mieszamy już tylko łyżką ;) Powoli dodajemy żółtka, cukier, olej i jogurt. Na koniec wsypujemy mąkę i proszek do pieczenia, delikatnie mieszamy całość. Ciasto jest dosyć rzadkie i wydaje się, że jest go mało, nie ma się czym przejmować, wszystko jest ok:). Przelewamy całość na wyłożoną papierem do pieczenia blachę.

6. Układamy na zmianę jabłka i śliwki, ja lubię gdy są poukładane dosyć ciasno, ale nie zupełnie jedno przy drugim. Na koniec posypujemy kruszonką, nie trzeba jej ścierać itp, ładnie kruszy się w palcach. Jeśli tak jak ja lubisz dużo kruszonki, możesz przygotować podwójną porcję, a resztę zamrozić i zostawić np. do babeczek.

7. Pieczemy około 45 - 50 minut. Ja sprawdzałam wykałaczką czy ciasto jest suche. Profilaktycznie nie wyciągałam też ciasta od razu z piekarnika, tylko najpierw uchyliłam drzwiczki, żeby powoli wystygło, a dopiero po  jakichś 15 minutach je wyjęłam. Nie wiem czy jest to konieczne, ale robię tak zazwyczaj:)

8. Przed podaniem posypujemy zimne ciasto cukrem pudrem. 

Rozeszło się "ino mig" ;) A teraz zaczyna za mną chodzić ciacho marchewkowe... 








6 komentarzy:

  1. zrobiłam, pycha,wyjatkowe polecam. Kara.

    OdpowiedzUsuń
  2. ciasto lekko zmodyfikowałam dodając mąkę pełnoziarnistą żytnią, tylko śliwki i do kruszonki same migdały - wyszło rewelacyjnie!!!!! Nie za słodkie - idealne! Polecam! :D Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń

Wypróbowałeś przepis? Zostaw komentarz, daj znać mi i innym Czytelnikom, co sądzisz :) Dziękuję!