środa, 31 października 2012

Puszysty sernik z brzoskwiniami na kruchym cieście


Nie wiem czy ma to jakiś tajemniczy związek z tym, że nie mam jeszcze biegających po domu potomków, czy jest jakieś inne uzasadnienie tego stanu rzeczy, ale to całe Halloweenowe szaleństwo jakoś do mnie nie dotarło:) Nie znajdziecie u mnie póki co strasznych ciastek i strasznych tortów... Za to mam dla Was pyszny sernik:) Nie jest to sernik "szybki". Najpierw trzeba przyrządzić kruche ciasto, które musi się dobrze schłodzić (możesz skorzystać z własnego przepisu lub z tego, który podaję poniżej), później trzeba podpiec je 15 - 20 minut, a na koniec przygotować masę serową i całość upiec. Ale od czego są długie weekendy?


Ja najbardziej lubię to ciacho pierwszego dnia, kiedy prawie całkiem wystygnie, ale jest jeszcze świeżutkie i lekko ciepłe. Drugiego dnia po wyjęciu z lodówki również jest pyszne, choć wtedy to już zupełnie inne ciasto:)

Składniki na dużą blachę. Będziecie też potrzebować dużego garnka, żeby wymieszać masę serową. 

Składniki na ciasto:

- 4 żółtka
- 1/2 szkl. cukru pudru
- 3 szkl. mąki pszennej
- 2 łyżeczki proszku do pieczenia
- 250 g masła
- 3 łyżki kwaśnej śmietany

Przygotowanie:

1. Mąkę mieszamy z cukrem i proszkiem do pieczenia. Dodajemy pokrojone na kawałki zimne masło i siekamy. Dodajemy żółtka i śmietanę. Szybko wyrabiamy. Jeśli nie chciałoby się skleić, możesz dodać jeszcze odrobinę śmietany.

2. Wkładamy na jakiś czas do zamrażalnika (w zależności od temperatury w nim panującej, godzina powinna wystarczyć). Musi być twarde.

3. Na tarce z grubymi oczkami ścieramy ok. 2/3 ciasta na wyłożoną papierem do pieczenia blachę, tak aby wszędzie była równomierna warstwa. Dociskamy i nakłuwamy widelcem. Pozostałą część ciasta odkładamy do zamrażalnika.

4. Podpiekamy w temperaturze 200 stopni przez 15 - 20 minut, aż będzie miało złoty kolor. Wyciągamy i studzimy, a w tym czasie przygotowujemy ser. 

Masa serowa:

- 1 kg sera (takiego gotowego na sernik)
- 6 jajek
- 1 szkl. cukru
- 2 duże opakowania śmietany 30% (2 x ok. 330 g)
- 6 łyżek mąki ziemniaczanej
- opcjonalnie puszka brzoskwiń

Przygotowanie:

5. Żółtka ucieramy z cukrem na gładką masę. Dodajemy ser i mąkę ziemniaczaną (pamiętajcie o niej koniecznie i nawet nie próbujcie jej pominąć! Ja raz niechcący zapomniałam i całe ciacho spłynęło, zrobił się jeden wielki zakalec).

6. W osobnym naczyniu ubijamy śmietanę. Wykładamy na ser i delikatnie łyżką mieszamy.

7. Również w osobnym naczyniu ubijamy białka ze szczyptą soli (pamiętajcie, żeby umyć mieszadełka miksera, inaczej się nie ubiją). Wykładamy ser i znowu delikatnie mieszamy łyżką.

8. Masę serową wykładamy na wystudzone ciasto. Na moim zdjęciu serniczek jest z brzoskwiniami. Wyłożyłam większość masy, a następnie ułożyłam na niej brzoskwinie z puszki pokrojone w kostkę i przykryłam resztą masy.

9. Na wierzch ścieramy na tarce pozostałe ciasto. Pieczemy ok. godziny w temperaturze 200 stopni. Jeśli będzie się za mocno przypiekało, zmniejszamy trochę temperaturę.

Żeby sernik nie opadł za bardzo należy go studzić powoli - nie wyciągamy od razu z gorącego piekarnika, tylko zostawiamy, żeby sobie posiedział w ciepełku;) Później uchylamy delikatnie drzwiczki i pozwalamy mu powoli stygnąć. 



25 komentarzy:

  1. jak ja uwielbiam serniki, ten wygląda mega smakowicie

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja robię taki, ale z pianą z białek połączoną z kisielem.. a poza tym zarówno sernika jak i ciasta kruchego nie trzeba trzymać w lodówce.. Więc nie traci na wartości ;)
    Jenusia

    OdpowiedzUsuń
  3. Jenusia, w tym przypadku trzymam w lodówce ze względu na bitą śmietanę w składzie. Jeżeli coś w ogóle zostaje, to zawsze chowałam na noc, może rzeczywiście niepotrzebnie?

    OdpowiedzUsuń
  4. Śliczny :) Robiłam sernik z brzoskwiniami raz - pyszny był :)

    OdpowiedzUsuń
  5. sernik pyszny tylko z moim wykonaniem trochę gorzej, wyszło mi jakoś strasznie dużo masy( sama zmieliłam ser i miałam chyba większe opakowania śmietany 30) więc zrezygnowałam już z kruszonki. Nie przemyślałam do końca tego, że 200 stopni to trochę za dużo po 10 minutach pieczenia, kiedy góra była już mocno zarumieniona, zmniejszyłam temp. ale to niestety nie pomogło. Wierzch i spód mocno wyszły mocno spieczone ale środek pychota :)
    Dodam, że to mój pierwszy sernik w życiu :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Tej masy JEST naprawdę dużo:) Później w piekarniku trochę tężeje, ale trzeba mieć naprawdę spory garnek, żeby ją wymieszać! Jak będę w domku to dopiszę do przepisu wymiary blaszki w jakiej piekę to ciacho. Jeśli chodzi o temperaturę to zawsze zaczynam od 200, a potem trochę zmniejszam, ale to już kwestia piekarnika pewnie.

    Ja teraz na święta starłam na wierzch ciasto na tarce z drobnymi oczkami i wyglądało fajniej niż tutaj na zdjęciu:) W każdym razie cieszę się, że smakował!

    OdpowiedzUsuń
  7. Na termoobiegu najpierw 10 min na 200 stopni a potem 40 min na 150 stopni i wystarczy ale serniczek 1 klasa:) dzięki za przepis:)

    OdpowiedzUsuń
  8. jak myślicie, można pominąć w przepisie śmietanę?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystko można, ale myślę, że sernik na tym straci :) W tym przypadku to właśnie śmietana nadaje puszystości. Jeśli wolisz sernik bez śmietany, to może wiedeński?

      http://kraina-tysiaca-smakow.blogspot.com/2013/03/sernik-wiedenski-bez-spodu-z-kawakami.html

      Usuń
  9. Zabieram się do wykonania tego cudownego przepisu jakie będą efekty napisze później tym razem pozdrawiam:):)

    OdpowiedzUsuń
  10. Zabieram się za robienie tak pysznie wygląda - tylko nie wiem czy PIEKARNIK MA BYC NAGRZANY CZY NIE proszę o szybką odpowiedz kto wie?

    OdpowiedzUsuń
  11. a piekarnik NAGRZANY CZY NIE i jak duża blacha żyby nie wypłynął albo nie był za cienki - bardzo proszę o odpowiedz bo nie mogę zacząc robic a tak pysznie wygląda Renia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Piekarnik nagrzany do 200 stopni, najpierw podpiekamy spód, później wylewamy na lekko przestudzony masę, ścieramy ciasto i ponownie wkładamy do piekarnika rozgrzanego do 200 stopni. Jeśli będzie się zbyt mocno rumienił, można pod koniec zmniejszyć temperaturę do 180 stopni :) A blaszka taka duża, szeroka na prawie cały piekarnik. W mniejszej lepiej zrobić pół porcji :) Niestety moja leży u siostry i nie mogę jej zmierzyć, ale przedzwonię i postaram się dowiedzieć!! Jeśli tylko jest w domu :)

      Usuń
    2. 28 cm x 35 cm - może być nawet większa, też będzie wyglądał dobrze. Z mniejszej raczej się wyleje, chyba, że będzie dosyć wysoka :) To jest naprawdę spory sernik, będzie to widać po masie, którą trzeba mieszać w duużej misce :)

      Usuń
    3. nie wiem jaki mam kupic ser

      Usuń
  12. Zrobiłam ten sernik na Sylwestra. Pycha :) A ponieważ mialam za małą blachę więc wykorzystałam to co zostało, plus 4 białka, które zostały po zrobieniu kruchego spodu na zrobienie sernika "złota rosa" i w ten sposób mam dwa pyszne ciasta. Ja sernik z brzoskwiniami polukrowałam trochę, ponieważ lubię słodkie ciasta (ale nie mdłe). Przy kolejnym podejściu do tego sernika tarty wierzch zastąpię kruszonką z lukrem :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Jeszcze tak piękny i smaczny sernik mi nigdy nie wyszedł. Rodzinka się nim zajada. Przepis jest wyśmienity. Poprostu "Niebo w g...e". Taki puszysty, delikatny jak z reklamy. Warto było poszperać i znaleźć właśnie ten przepis. Jestem ogromnie wdzięczna... MNIAMMM

    OdpowiedzUsuń
  14. Z ilu białek ubić pianę? Z 6, czy z 10?

    OdpowiedzUsuń
  15. Idealne ciasto na niedzielne spotkanie z rodziną. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  16. witam, podpowiedzcie mi prosze, czy ser mozna zmiksowac w mikserze ???? np malymi porcjami na wolnych obrotach ??? niestety nie mam jeszcze maszynki do mielenia :(

    OdpowiedzUsuń
  17. Witam ja nie ubijamy śmietany i też jest sernik pyszny i puszysty .

    OdpowiedzUsuń
  18. Mało słodki, następnym razem sypnę więcej cukru :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Właśnie pięke, zobaczymy co z tego wyjdzie :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Mam formę 25x37, mam nadzieję że się zmieści. Wygląda przepysznie:)

    OdpowiedzUsuń

Wypróbowałeś przepis? Zostaw komentarz, daj znać mi i innym Czytelnikom, co sądzisz :) Dziękuję!