środa, 12 lutego 2014

Kawa po irlandzku (Irish Coffee)

Kawa po irlandzku

Zamęczam Was ostatnio kawą, ale naprawiony "staruszek" ekspres bardzo motywuje do uzupełnienia kawowych przepisów! :) O kawie po irlandzku już kiedyś wspominałam :) Pamiętam jak dziś, że pierwszy raz w życiu piłam ją na rynku w Warszawie i na pewno nie byłam wtedy pełnoletnia. Od tamtej pory została moją ulubioną kawą z alkoholem i kiedy tylko spotykam się ze znajomymi, a nie prowadzę samochodu, zamawiam właśnie Irish. Problem w tym, że w żadnej knajpie nie smakuje już tak jak wtedy, gdy pierwszy raz w życiu byłam w stolicy - pamiętam, że była koszmarnie droga, ale warta swojej ceny, bo z przyzwoitą ilością whisky. Dlatego lubię zrobić ją sobie w domu. 


Na zdjęciu "poprawna" podobno wersja, z delikatnie ubitą śmietanką, niezupełnie na sztywno. Ubijam ją bez cukru, pozostawiając sobie odrobinę złudzeń, że w takiej wersji kawa jest bardziej dietetyczna. Poza tym taka ubita na "niesztywno" bardzo dobrze smakuje bez cukru! Zwłaszcza, że głównym "bohaterem" kawy po irlandzku jest jednak alkohol, a śmietanka jest jedynie dodatkiem. 

Poniższe proporcje są dla mnie idealne, jednak ilość cukru i alkoholu jest kwestią gustu, warto więc spróbować kawy przed nałożeniem bitej śmietany i ewentualnie dosłodzić ją lub dodać więcej whisky. 

Składniki (1 porcja): 

- 100 ml mocnej kawy
- 30 ml irlandzkiej whisky
- 1 łyżeczka trzcinowego cukru
- 50 ml śmietanki 30%
- czekolada do dekoracji

Przygotowanie:

1. W szklance lub szerokim, dużym kieliszku mieszamy whisky z cukrem trzcinowym, zalewamy gorącą, ale nie wrzącą kawą.

2. Śmietankę ubijamy na puszystą, kremową masę, ale nie na sztywno, nakładamy łyżką na kawę.

3. Dekorujemy startą czekoladą (ja użyłam takiej w młynku).

I gotowe :) 





Kawa po irlandzku w wersji z delikatnie ubitą, kremową śmietanką.

Kiedy mam lenia i nie chce mi się zmywać naczyń używam sztucznej i niezdrowej bitej śmietany w spray'u :) Wtedy wygląda to tak...



4 komentarze:

  1. Przepięknie wygląda!!! Z pewnością jest równie smaczna - koniecznie muszę przetestować:)

    OdpowiedzUsuń
  2. świetnie wygląda, nie piłam nigdy takiej:)

    OdpowiedzUsuń
  3. o mniam :D ale mi smaka narobiłaś :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Mmm, uwielbiam! A wieki już nie piłam...

    OdpowiedzUsuń

Wypróbowałeś przepis? Zostaw komentarz, daj znać mi i innym Czytelnikom, co sądzisz :) Dziękuję!