środa, 21 listopada 2012

Pieczony łosoś z sosem czosnkowo-koperkowym i zapiekanymi ziemniaczkami

Mimo że potrawę przygotowałam na konkurs, zależało mi jak zwykle na prostocie. I jest - proste i pyszne. Pachnie obłędnie i ledwo wystarczyło mi cierpliwości, żeby zrobić zdjęcia :) Bardzo lubię ten sposób przygotowania ziemniaczków, są delikatnie chrupiące z wierzchu i miękkie w środku. 

Łososia chwalić nie trzeba:) Pieczony jest moim zdaniem najlepszy - mięciutki i bez zbędnego tłuszczu. Do tego polecam sos czosnkowo-koperkowy. 

Składniki (4 porcje):

- 500 g łososia norweskiego
- 600 g ziemniaków
- małe opakowanie (200 g) gęstej śmietany 18%
- pół pęczka koperku
- 3 ząbki czosnku
- sól, pieprz cytrynowy
- 2 łyżki oliwy z oliwek

Przygotowanie:

1. Piekarnik rozgrzewamy do 210 stopni. Obrane i pokrojone na dosyć duże kawałki ziemniaki gotujemy w osolonej wodzie ok. 15-20 minut, aż będą prawie miękkie.

2. W czasie gdy ziemniaki się gotują przyprawiamy łososia solą i cytrynowym pieprzem. Przygotowujemy sos: do śmietany dodajemy posiekany koperek, wyciskamy czosnek i doprawiamy do smaku solą. Odstawiamy do lodówki.

3. Wykładamy blachę folią aluminiową i polewamy łyżką oliwy. Odlewamy z ziemniaków wodę, odstawiamy na minutę, żeby odparowały, a następnie dodajemy do nich łyżkę oliwy, mieszamy i przekładamy ziemniaki na blachę. Wstawiamy do rozgrzanego piekarnika.

4. Kiedy ziemniaki zaczną się rumienić (po około 10 - 15 minutach pieczenia) kładziemy obok nich na blaszce łososia (skórą do dołu). Pieczemy jeszcze około 15 - 20 minut.

5. Wykładamy na talerz, ziemniaki posypujemy grubą solą.

Podajemy z ulubioną surówką, u mnie była z marchewki i pora :) Smacznego!




13 komentarzy:

  1. Łosoś <3 u mnie też króluje :) Obserwuję! :))

    OdpowiedzUsuń
  2. Chyba zrobię to jutro na obiad, bo łosoś już 'pływa' za mną od dłuższego czasu ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Mmm uwielbiam łososia, pyszny przepis!

    OdpowiedzUsuń
  4. Mniam. Przepyszne jedzonko. Bardzo mi się podoba połączenie. Sos zaostrza wszystko, smak łososia :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Uwielbiam łososia, to moja ulubiona ryba...często jadam ją w Norwegii:) Sos wyszedł mi trochę za mdły, chociaż domownikom aż się uszy trzęsły:) Ale ziemniaczki i rybka...super! Polecam to danie ! Nie jest trudne, może trochę czasochłonne...jak na nowicjusza:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że smakowało:) Przygotowanie sosu to trochę kwestia dobrej jakości śmietany i wyczucia odpowiedniej ilości czosnku i soli. Najlepiej nawet dodać je do śmietany dzień wcześniej, składniki się przegryzą i będzie smakował lepiej:) Przed podaniem dodajemy tylko koperek.

      Dziękuję za komentarz i pozdrawiam :)

      Usuń
  6. Sos jest wybitny! Czosnek naprawdę petarda. Polecam :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Wyśmienity przepis! Zwłaszcza sos! Mój mąż wcinał, aż się mu uszy trzęsły.
    Pozdrawiam i gorąco polecam :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Lubię bardzo czosnek dodawany do potraw. To zestawiennie musi smakować rewelacyjnie

    OdpowiedzUsuń
  9. Uwielbiam łososia! Swoją drogą, to ryby są świetnym pomysłem na diecie redukcyjnej. Jeśli chcecie schudnąć, to warto zajrzeć na stronę https://dawidwozniakowski.pl/dieta/dieta-na-redukcje/ aby dowiedzieć się nieco więcej na ten temat.

    OdpowiedzUsuń
  10. Trzeba przyznać, że Twoja propozycja wygląda fantastycznie - ja preferuję jednak prawdziwe ryby, w szczególności łososia. Jadam go dość często (przygotowuję go według przepisów znajdujących się na tej stronie internetowej https://mowisalmon.pl/produkty/. Z ryb chyba nie potrafiłbym zrezygnować.

    OdpowiedzUsuń

Wypróbowałeś przepis? Zostaw komentarz, daj znać mi i innym Czytelnikom, co sądzisz :) Dziękuję!