sobota, 1 lutego 2014

Caprise - bułgarskie ciasto kokosowe

Caprise - bułgarskie ciasto biszkoptowe z wiórkami kokosowymi

Pyszne i bardzo łatwe biszkoptowe ciasto z wiórkami kokosowymi i wierzchem z kogla-mogla (jakkolwiek to się odmienia!). Przygotowuje się je szybko, piecze raczej krótko i jakby zalet było mało jest raczej dosyć tanie, bo lista składników jest naprawdę króciutka. 


Ciasto znalazłam w książce "BlogerChef. W sieci przepisów", w której znajdziesz również dwa przepisy mojego autorstwa :) Autorką przepisu, którym się inspirowałam jest Ada, która prowadzi blog "W kuchni Karmel-itki". Do oryginalnego przepisu wprowadziłam jednak pewne zmiany - przeliczyłam go sobie na jedną kostkę masła, dodałam trochę mniej wiórków i oczywiście, jak zawsze, zmniejszyłam ilość cukru. I tak ciasto jest słodkie, więc jeśli lubisz mniej słodkie wypieki, możesz dodać go jeszcze mniej niż podaję!

Przygotuj sobie dosyć wysoką miskę, jeśli nie chcesz mieć całej kuchni we wiórkach kokosowych ;) Ciasto w pewnym momencie jest bardzo sypkie.

Upiekłam w blaszce o wymiarach 28 cm x 24 cm

Składniki: 
(szklanka = 200 ml)

- 200 gramów masła (w temp. pokojowej)
- 3/4 szklanki cukru  + 1/2 szklanki cukru do kogla-mogla
- 2 szklanki mąki
- 1 łyżeczka proszku do pieczenia
- 200 gramów wiórków kokosowych
- 5 jajek (średniej wielkości - "M")
- szczypta soli

Przygotowanie: 

1. Rozgrzewamy piekarnik do 180 stopni (bez termoobiegu). W pierwszej kolejności ubijamy białka jaj ze szczyptą soli na sztywno. Dodajemy stopniowo i cały czas miksując 1/2 szklanki cukru. Kiedy piana będzie sztywna i błyszcząca odstawiamy na bok.

2. W osobnej, wysokiej misce ubijamy mikserem miękkie masło z 1/4 szklanki cukru na puszystą masę (razem z połową, która była wcześniej dodana do piany daje to te 3/4 szklanki, które dajemy do masy). Następnie dodajemy stopniowo mąkę z proszkiem do pieczenia, a na koniec wiórki kokosowe. Otrzymamy w ten sposób sypką, grudkową masę. Przekładamy do niej pianę z białek i mieszamy delikatnie łyżką do połączenia się we w miarę jednolitą masę.

3. Przekładamy do wyłożonej papierem do pieczenia blachy, rozprowadzamy równomiernie i wstawiamy do rozgrzanego piekarnika. Pieczemy ok. 30 - 40 minut, aż wierzch ciasta ładnie się zarumieni. Czas pieczenia zależy głównie od rozmiaru blaszki.

4. Gdy widzimy, że ciasto zaczyna się rumienić ucieramy mikserem żółtka z 1/2 szklanki cukru na puszysty kogel-mogel. Wylewamy go równomiernie na wierzch ciasta i pieczemy jeszcze ok. 10 minut.

5. Kiedy ciasto wystygnie dekorujemy je cukrem pudrem, wiórkami kokosowymi lub np. owocami leśnymi ;)

Gdy tylko ciasto dobrze wystygnie przechowujemy je przykryte folią, ponieważ pokrojone dosyć szybko obsycha.




Tak wyglądało ciasto "przed". 
Postanowiłam posypać je wiórkami kokosowymi, ale możesz udekorować je po prostu cukrem pudrem lub położyć na wierzch gałązkę czerwonej porzeczki lub inne owoce.

Na koniec na każdym kawałku ułożyłam po kilka ziarenek zalegającego w kuchni granatu, który jakoś do niczego nie chciał się spożytkować ;) 

8 komentarzy:

  1. Nie słyszałam, ale wyglada kusząco ;D

    OdpowiedzUsuń
  2. miło mi, że skorzystałaś z mojego przepisu!
    cieszę się, że smakowało :]
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  3. Ten wierzch jest taką kruchutką skorupką?:D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właściwie to nie kruchutką, ma taką specyficzną konsystencję - rzeczywiście przy krojeniu pęka jak skorupka, ale generalnie jest raczej lekko ciągnący :) W każdym razie fajny jest, nieszablonowy ;)

      Usuń
  4. UWIELBIAM KOKOS :LECZ PO UPIECZENIU NIESTETY WYLADOWAL W KOSZU ; TRZYMALAM SIE SCISLE PRZEPISU ; CIASTO WYSZLO MI BARDZO SUCHE ;A NA DRUGI DZIEN ZROBILA SIE PODESZWA ; ;ODTEJ PORY TRZYMAM SIE ZDALEKA CIAST KOKOSOWYCH

    OdpowiedzUsuń
  5. Mnie wyszedł fajniusi i mięciutki ale po godzinie zrobił się sucharek mimo że było w folii. Da się zjeść jak się wsadzi do mikrofali na 10 sekund :D

    OdpowiedzUsuń

Wypróbowałeś przepis? Zostaw komentarz, daj znać mi i innym Czytelnikom, co sądzisz :) Dziękuję!