środa, 26 lutego 2014

Piegus, czyli ciasto z białek

Piegus - ciasto z białek jaj z makiem

Piegus to pyszne i szybkie ciasto, idealne do kawy, ale przede wszystkim to świetny sposób na spożytkowanie białek, które zostały po innych wypiekach, zdecydowanie wolę go od popularnych ostatnio tortów bezowych. Ja przygotowywałam ajerkoniak z tego przepisu, w dodatku podwójną porcję, więc zużyłam całkiem sporo żółtek, a przecież szkoda wylewać 8 białek :) 
Na tortownicę o średnicy 24 cm idealnie będzie użyć szklanki białek, tutaj użyłam takiej o pojemności 300 ml, bo właśnie tyle ich zostało, takiej samej szklanki użyłam więc do odmierzenia pozostałych składników. Ale jeśli będzie białek trochę mniej czy więcej - nieistotne, ważne, żeby pozostałe składniki odmierzyć tą samą szklanką i już! W przepisie podaję szklankę cukru, choć ciasto wychodzi dosyć słodkie, więc możesz go dodać trochę mniej, jeśli nie lubisz bardzo słodkich wypieków.

Składniki:
Upiekłam ciasto w tortownicy o średnicy 24 cm, a do odmierzenia składników użyłam szklanki o pojemności 300 ml.

- szklanka mąki
- szklanka białek jaj
- szklanka maku
- szklanka cukru
- łyżka cukru z prawdziwą wanilią
- skórka otarta z 1 cytryny (wyszorowanej, sparzonej)
- łyżeczka proszku do pieczenia
- 120 gramów masła + odrobina do wysmarowania blaszki
- bułka tarta do wysypania blaszki
- opcjonalnie: cukier puder lub polewa do dekoracji

Przygotowanie: 

1. Masło rozpuść w rondelku i odstaw, żeby przestygło. Piekarnik rozgrzej do 200 stopni, blaszkę posmaruj masłem, posyp bułką tartą.

2. Białka ubij na sztywną pianę (zawsze dodaję szczyptę soli), następnie dodaj stopniowo cukier i cukier z wanilią, cały czas miksując.

3. Miksując na najwolniejszych obrotach dodaj: roztopione masło, mąkę, proszek do pieczenia, skórkę z cytryny oraz mak, miksuj krótko - tylko, żeby składniki się połączyły.

4. Przelej ciasto na przygotowaną wcześniej blaszkę, wstaw do piekarnika. Piecz ok. 30 - 40 minut, jeśli będzie się mocno rumienić, zmniejsz temperaturę do 180 stopni. Ciasto pieczemy do tzw. suchego patyczka. U mnie piekło się równe 30 minut, ale czas pieczenia może się zmienić nieznacznie w zależności od użytej blaszki ;)

Zapowiedzi kolejnych przepisów znajdziesz zawsze na funpage'u, polub go, aby być na bieżąco! :) 





4 komentarze:

  1. Wspaniałe to ciasto, wygląda kusząco.
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie.

    OdpowiedzUsuń
  2. piegusek:d bardzo lubię to ciasto:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetne, leciutkie ciastko. Bardzo lubię i nie odmawiam sobie skosztować, kiedy jest ku temu okazja :)

    OdpowiedzUsuń
  4. wow, to jest takie ciasto, które znam od wieków. Zawsze moja mama robiła wykorzystując białka. A ja nigdy go nie robiłam. WSTYD! Czas na zmiany :) uwielbiam makowe ciacha, dziękuję

    OdpowiedzUsuń

Wypróbowałeś przepis? Zostaw komentarz, daj znać mi i innym Czytelnikom, co sądzisz :) Dziękuję!