poniedziałek, 16 grudnia 2013

Idealny przepis na pierniczki świąteczne

Chciałabym udowodnić Wam i sobie, że nawet nie mając niezliczonej ilości foremek, można zrobić coś z niczego ;) Mam ambitne plany z kółek (wyciętych szklankami i kieliszkami) zrobić trójwymiarowe choinki, a resztę udekorować lukrem i cukrowymi gwiazdkami :) 

Po raz pierwszy w życiu postanowiłam upiec pierniczki. Dziwnie to brzmi w "moim wieku", ale tak jest :) Moja mama i babcia jakoś tej tradycji nie kultywowały, może przy okazji Wigilii zapytam z czego to wynikało, czy z braku zamiłowania do przypraw korzennych, czy może bardziej po prostu z braku takich rodzinnych tradycji... 


Mistrzostwo świata w moim wykonaniu... ciasto gotowe, czeka w lodówce, a ja szukam moich foremek w kształcie choinek i gwiazdek... szukam, szukam... gwiazdki, motylki, serduszka... a gdzie świąteczne klimaty - dzwonki, choinki, renifery? No tak - nigdy takich przecież nie kupiłam :D Niedzielny rajd po sklepach zakończył się klapą. Będzie trzeba do tematu podejść kreatywnie ;) Z gwiazdek i kółek w różnych rozmiarach powstaną choinki 3D, a serduszka i motylki... a co tam ;) Niech będą :) 

W każdym razie nie ma u mnie w domu czegoś takiego jak "sprawdzony przepis na pierniczki", więc szukałam w książkach i na blogach. Wahałam się długo pomiędzy kilkoma przepisami, a ostateczny wybór padł na pierniczki Margarytki. Przekonało mnie to, że jej przepis ma rodzinne tradycje :) 

Dziś przepis na pierniczki, a wkrótce dodam więcej zdjęć, jak tylko pierniczki zostaną polukrowane. Czas jednak goni, bo to pierniczkowe "last minute", dlatego podaję szybciutko recepturę... Jeśli nie chciałyby zmięknąć na Święta do puszki wkładamy skórkę od jabłka, przyspieszy proces.

Z podanej ilości składników wyszło mi ponad 130 pierniczków - jednak używałam raczej średniej wielkości foremek i małych. Tych większych zrobiłam tylko trochę. 

Składniki: 

- 500 g mąki pszennej typ 650
- 200 g płynnego miodu
- 200 g cukru pudru
- 125 g masła (ewentualnie margaryny)
- 1 jajko
- 1 łyżeczka sody
- szczypta soli
- opakowanie przyprawy korzennej
- 2 łyżki kakao*

* nie było go w oryginalnym przepisie, ale chciałam, żeby pierniczki miały ładny, ciemny kolor. 

Przygotowanie:

1. W rondelku podgrzewamy miód, cukier puder, masło, do uzyskania jednolitej masy. Dodajemy przyprawę korzenną i kakao, mieszamy aż się rozpuści, nie dopuszczając do zagotowania. Studzimy.

2. Na stolnicy usypujemy kopiec z mąki wymieszanej z sodą i solą. Robimy dziurę w środku, wbijamy jajko, wlewamy lekko ciepłą masę "miodową". Zagniatamy do momentu uzyskania gładkiego ciasta. Formujemy kulkę, zawijamy w folię i wkładamy do lodówki na ok. 2 godziny, a następnie wyciągamy i zostawiamy na pół godziny w temperaturze pokojowej.

3. Ciasto dzielimy na 4 części. Wałkujemy na dosyć cienkie, ok. 4 mm placki i wycinamy pierniczki. Robiłam to bezpośrednio na papierze do pieczenia - ułatwia to sprawę, bo ciasto nie klei się do blatu przy wałkowaniu, a wyciętych pierniczków nie trzeba ze stolnicy przenosić, po prostu z całym papierem przerzucamy na blachę. Poza tym po upieczeniu od papieru elegancko odchodzą, nie trzeba się martwić o smarowanie blachy tłuszczem ;)

4. Pieczemy w temperaturze 180 stopni (bez termoobiegu) przez ok. 10 minut. Pilnujemy, żeby ciastek nie przypalić!

A już wkrótce zabieram się za ich dekoracje, mam nadzieję, że będzie się czym pochwalić ;) W niektórych widzicie dziurki - zrobiłam je "rurką" do napojów - celem zawieszenia na choince ;)


Świąteczne pierniczki mogą zawisnąć na choince. Ładnie polukrowane można również podarować komuś w prezencie np. w świątecznej puszce. Albo dołączyć do każdego prezentu piernikową przywieszkę :)
Jakiś czas później... ;) 

Dodaję zdjęcia lukrowanych pierniczków :) Nie są idealne, ale jak na pierwszy raz, jestem i tak mega zadowolona ;) 




5 komentarzy:

  1. Przepis super. Pierniczki wyszły bardzo dobre. I pięknie ozdobiłaś te swoje ;3

    OdpowiedzUsuń
  2. Pierniczki super☺Pieklysmy z córeczką wczoraj ,bój się czy wytrzymają do Świąt, bo co chwilę ktoś podjada ☺

    OdpowiedzUsuń
  3. Wiem ze to nie te święta -ale będę piekła pierniczki:)
    Pytanie dlaczego mąka typ 650?

    OdpowiedzUsuń
  4. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  5. Zrobilam na miodzie z wlasnej pasieki I z proporcji wyszedl plyn,zwiekszylam ilosc maki I bylo ok

    OdpowiedzUsuń

Wypróbowałeś przepis? Zostaw komentarz, daj znać mi i innym Czytelnikom, co sądzisz :) Dziękuję!