poniedziałek, 25 kwietnia 2016

Babka czekoladowa na majonezie

Czekoladowa babka na majonezie

Postanowiłam upiec ciasto. A ponieważ moja mała M. pięknie śpi w nocy, a w dzień raczej nie ma wielkiej ochoty, to wszystko robimy razem, więc i babkę piekłyśmy razem. Miałam wielką ochotę wymyślić coś ze szpinakiem lub pokrzywami, ale szkoda mi było czasu na eksperymenty, bo mała cierpliwość bywa ograniczona :) Na pierwsze wspólne ciacho wybrałam więc łatwą i szybką babkę na majonezie, a żeby nie była taka zwyczajna dodałam trochę kakao i jest czekoladowa. Później pomyślałam, że fajnie byłoby wrzucić do niej trochę orzechów i następnym razem pewnie tak zrobię.

Płacz, gdy włączyłam mikser był wielki, ale później z kwaśną miną dobrnęłyśmy do końca :) Babka wyszła puszysta i fajnie lekko wilgotna. Posypałam ją tylko cukrem pudrem, ale polewa czekoladowa również będzie świetnym pomysłem.

Ogólnie upieczona w keksówce świetnie sprawdzi się choćby na niedzielną kawę ze znajomymi. Ale można też upiec ją w formie na babkę i wtedy będzie pięknie prezentować się np. na świątecznym stole.

Ach, no i kwestia majonezu. Nie obawiajcie się go w wypiekach, ponieważ jest kompletnie niewyczuwalny ;) W końcu w gruncie rzeczy to jajka i olej. Użyty zamiast "tradycyjnego" tłuszczu jak margaryna czy olej sprawia, że ciasto jest lekkie i nie ocieka tłuszczem. Ciasta z majonezem są puszyste i delikatne. Jeśli jeszcze do tej pory nie piekliście żadnego, koniecznie musicie spróbować!


Babkę upiekłam w keksówce o wymiarach ok. 28 cm x 9 cm.
Składniki:

- 3/4 szklanki mąki pszennej
- 3/4 szklanki mąki ziemniaczanej
- 2 łyżeczki proszku do pieczenia
- 3/4 szklanki cukru (lub cała w zależności od upodobań!)
- 5 jajek
- dowolny aromat waniliowy - u mnie łyżka płynnego z prawdziwą wanilią, ale może być np. cukier waniliowy
- 3 łyżki gorzkiego kakao*
- 4 kopiaste łyżki majonezu**


* okazało się, że tym razem nie mam gorzkiego, użyłam 4 łyżek słodkiego na bazie cukru trzcinowego (jest trochę mniej słodkie niż te zwykłe)
** użyłam zwykłego majonezu, nie jakiegoś odtłuszczonego, "light" itp. Do ciasta nie dodajemy już więcej tłuszczu, więc nie wiem czy z takim "lekkim" majonezem może się ono udać, ale jeśli ktoś z Was próbował, dajcie znać w komentarzu :)

Przygotowanie:

1. Przygotuj obie mąki i kakao - przesiej do miski, dodaj proszek do pieczenia i dokładnie wymieszaj.

2. Oddziel żółtka jaj od białek. W misce ubij białka na pianę (nie musi być całkiem sztywna). Cały czas miksując dodawaj partiami cukier. Dodaj aromat lub cukier waniliowy, a następnie dodawaj po jednym żółtka. Dodawaj po łyżce majonez, miksując krótko, tylko do połączenia się składników.

3. Teraz partiami dodawaj wymieszane sypkie składniki i mieszaj delikatnie łyżką (już nie mikserem!). Gdy wszystko dokładnie się połączy przelej do foremki posmarowanej wcześniej masłem i wysypanej delikatnie bułką tartą.

4. Piecz w rozgrzanym do 180 stopni piekarniku przez około 45 minut. Czas pieczenia może różnić się w zależności od kształtu użytej foremki i piekarnika, dlatego po około 40 minutach sprawdź patyczkiem czy ciasto jest już gotowe :)

A jeśli ten przepis był przydatny, daj znać w komentarzu lub na funpage'u:




Lekka i puszysta babka z majonezem zamiast tłuszczu.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Wypróbowałeś przepis? Zostaw komentarz, daj znać mi i innym Czytelnikom, co sądzisz :) Dziękuję!